WebDesign s prvky pro periferní vidění - skrytá příležitost?

11.12.2013 20:13

 

Věříte slepě očním kamerám, které označují jako nejatraktivnější místo pod horním levým okrajem webové stránky? Pak i vás budou zajímat výsledky výzkumů o periferním a centrálním vidění.

Nedávné výzkumy potvrdily, že pro prvotní pochopení záměru webu jsou důležitější prvky a objekty na okrajích obrazovky, které vnímáme periferním viděním, nikoli přímým pohledem, které zaznamenají oční kamery. Jsou to tedy okraje obrazovky, které musí jasně sdělovat, o čem web pojednává a kde se návštěvník nachází. Naopak do středu obrazovky nebo do místa našeho zorného pole je pak důležité umístit informace pro rozpoznání určitého objektu a rozeznání detailu, ke kterému návštěvníci využívají centrální vidění (přímý pohled).

 

Které výzkumy mě zaujaly?

Výsledky výzkumu (Dimitri Bayle 2009) jsou překvapující: pokud je např. děsivý objekt spatřen centrálním viděním, pak příslušná část našeho mozku (amygdale) reaguje pomaleji, než při pokusech, kdy byly objekty zpozorovány periferním viděním. A není to rozdíl nepatrný, ale na scény, které zaznamenáme periferním pohledem, reagujeme přibližně jednou tak rychle!

porovnání periferní a centrální viděníOtázkou pro mě však zůstalo, zda takto překvapivě reagujeme jenom na děsivé objekty. V této souvislosti mě zaujaly výsledky dalšího výzkumu (Adama Larsona a Lestera Loschky 2009), kdy se respondentům zakrývaly různé části fotografie. A i zde bylo potvrzeno, že lidé poznají, že obsahem fotografie je obývací pokoj, pokud mají překrytou střední část obrázku a vidí tedy pouze okraje fotografie. Pokud byly zakryty okraje fotografie, nebyli lidé schopni určit, o jaký typ pokoje se jedná.

 

Myslete v designu na letmý pohled periferního vidění

Umístěte na pozadí, či okraje obrazovky prvky a objekty, které periferním viděním vaši zákazníci lehce rozpoznají. Zvolte takové, které jasně napovídají o významu stránky či celého webu. Jako pozitivní ukázku jsem zvolila lehkou vánoční tématiku z webu www.mall.cz, která nepůsobí rušivě, ale zároveň nás příjemným způsobem ujišťuje, že jsme na správné stránce, pokud chceme vybrat a nakoupit vánoční dárek.

Ukázka pozitivních prvků na okrajích obrazovky s vánoční tématikou z www.mall.cz

Ukázka pozitivních prvků na okrajích obrazovky s vánoční tématikou z www.mall.cz

 

Láká vás umístit do postranních sloupců webové stránky odkazy a reklamy na zcela jinou oblast vašeho podnikání? Chcete využít každého místa, abyste se pochlubili, čím vším se zabýváte? Dobře si to rozmyslete a snažte se stránku upravit tak, aby to nemátlo naše periferní vidění. Pokud je cílem stránky, aby zákazník nakoupil, rozhodně ho nerušte v postranních pruzích a v záhlaví žádnou další reklamou a informací, která nemá přímou souvislost s nákupním procesem. Okrajové části obrazovky využijte pro to, aby měl zákazník neustále příjemný pocit, že má vše pod kontrolou, ví kde se právě nachází a že nakupuje na správném místě. Pěknou ukázku jsem našla na webu www.microsoft.com, kde případná reklama či další služby jsou umístěné až po scrolování dole na stránce. 

Ukázka čistého designu, který má prodat z www.microsoft.cz

Ukázka čistého designu, který má prodat z www.microsoft.cz

 

Jako nevhodný příklad uvedu stránku www.centrum.cz, která je pro nepravidelné návštěvníky naprosto nepřehledná. Letmým pohledem návštěvníci mylně usoudí, že se dostali na stránku prodejce automobilů v žabím království. Obávám se, že periferním viděním zaznamenáme právě obrázky aut a žáby. Navíc tato reklama není opticky nijak oddělena a naprosto splývá se samotným obsahem stránky. Postranní reklama tak působí negativně, je agresivní a matoucí nejenom z pohledu periferního vidění a vnímání záměru webu.

Ukázka nevhodného designu na okrajích obrazovky z www.centrum.cz

Ukázka nevhodného designu na okrajích obrazovky z www.centrum.cz

 

Jak na boční reklamní bloky, které blikají?

Blikání či animaci vnímáme intenzivněji nejenom na středu obrazovky, ale rozezná ji i naše periferní vidění. Umístíte-li svou reklamu do postranních pruhů, pak v případě blikajících efektů dosáhnete i zde požadované pozornosti zákazníků.
Pokud je důležité, aby se návštěvník soustředil na konkrétní úkol, např. v nákupním košíku, jakýkoli pohyb, byť po straně obrazovky, je pro něj velmi rušivý, obtěžující a nežádoucí. V tomto případě je nutné, abyste reklamy z postranních pruhů odstranili.

 

V dnešní době se prosazuje sice sympatický "čistý" design, ve kterém se klade stále větší důraz na responsivní design, o to je náročnější myslet na vhodné prvky pro periferní vidění. Při nejbližší příležitosti to však určitě vyzkouším. Ideální se mi pro tyto účely zdá A/B testování a ráda se pak s vámi podělím o výsledky a uvítám i vaše podněty!

 

Ludmila Zlatníková

 

Ludmila Zlatníková - Online Marketing Specialist

Zajímá se o internetový marketing v souvislostech, nad kterými technicky založení odborníci mávají rukou. Své názory pak podává na Twitteru a Google Plus.

 

 

Zdroje: 

Dimitri Bayle, Henaffová, Krolak-Salmon: "Unconsciously perceived fear in peripheral vision alerts the limbic system: A MEG study"

Larson, Loschky: "The contributions of central versus peripheral vision to scene gist recognition", www.journaofvision.cz, Video

Susan Weinschenk: 100 Things Every Designer Needs to Know About People