Na emoce zákazníků působí pouhé pohyby svalů při prohlížení webu

29.08.2013 21:18

Když máme dobrou náladu, usmíváme se, ... a nebo máme dobrou náladu, protože se usmíváme? Obojí je pravda! Již bylo hodně napsáno o vlivu emocí v reklamě a o tom, jak prostá fakta a technické popisy výrobků nehrají tu nejdůležitější roli při našem rozhodování o nákupu. Zajímavé je proto sledovat, co všechno naše emoce ovlivňuje, a že třeba pouhé nepatrné pohyby svalů v obličeji při prohlížení webu nejsou výsledkem jenom našich pocitů, ale naopak  naše emoce přímo ovlivňují.

 

"Botox je nepřítel webdesignu"

Stále krásné a mladé tváře s botoxem (kosmetický přípravek pro odstranění vrásek) jsou v našem případě nejužitečnější právě na obrazovce, jako vhodný objekt fotografie či videa. Na té druhé straně, tedy před obrazovkou či displejem, jsou těmi nejhoršími návštěvníky. Lidé s botoxem mívají totiž problém prožívat naplno své emoce právě kvůli znecitlivění svalových partií v obličeji. Některé výzkumy dokonce dokazují, že lidé s botoxem nedokáží emoce ani cítit! Vzbudit pozitivní náladu a motivovat takového návštěvníka ke konverzi, může být pak těžší.

 

Čemu věnovat pozornost při návrhu webu?

1) Znáte to dobře! Když čtete malá písmenka, mhouříte oči a mračíte se! A v dnešní době mobilních zařízení musíme dát na dostatečnou velikost písmenek ještě větší pozor. Zkuste si každý grafický návrh, či již naprogramovaný web zmenšit na 50 % původní velikosti. I v takovém případě by měl být text čitelný

2) Dobře si rozmyslete fotografie se zmateným manažerem pod horou papírů a šanonů, či nechápavou blondýnku u PC. Ano, u někoho možná vzbuzují úsměv na tváři, ale zároveň mohou způsobit, že se zákazník spíše vcítí do pocitů zmateného chudáka z obrázku, třeba právě díky tomu, že se mu nechce přemýšlet nad vtipem a pouze podvědomě začne napodobovat zděšenou tvář z obrázku. Jeho svaly na tváři se začnou mračit a další svaly jednoduchým klikem váš web zavřou

3) Připravte pro své zákazníky uživatelsky přívětivé a použitelné webové stránky - více o termínu použitelnost zde, abyste nenutili návštěvníky přemýšlet (to občas bolí), ale abyste naopak vykouzlili na jeho tváři úsměv a radost

4) VIDEO - zatím stále málo využíváno, i přesto, že právě videoukázky dokáží ovlivnit lidské emoce nejvíce. Je prokázáno, že se u člověka aktivizují stejné části mozku jako u toho, kterého pozorujeme při prožívání nějaké emoce.

Najdete další příklady?

Pište na:

 

Zdroje
  • Vliv botoxové injekce na emoce: Joshua Davis, Bernard College (2010)
  • Zrcadlení pocitů: Nicola Canessaová (2009)
  • Použitelnost designu (UXD): Susan Weinschenk "Neuro Web Design"